För en mindre konferens, med ett mindre sällskap, kanske det räcker med bra wi-fi och en tv-skärm men för ett större event krävs ofta fler tekniska hjälpmedel och mer avancerad teknik. Oavsett om konferensen ska hållas på kontoret, digitalt eller på annan plats finns det många företag som har specialiserat sig på just konferensteknik. Om man lämnar detta uppdrag i deras händer kan man vara säker på att tekniken fungerar och att ingen under mötets gång behöver fundera över vilken sladd som ska gå in i vilket uttag.
Ska ni mötas över Microsoft Teams eller Google Hangout? Kanske ha en avancerad telefonkonferens? Ljud och bild är ofta en viktig del av ett möte, det ska inte klippa, vara suddigt eller flimra – oavsett om alla sitter med olika typer av datorer på distans. Ska kollegorna briefas under en lunch i företagets matsal kan det vara kul att ”pimpa” matsalen eller i alla fall presentationen genom bra teknik i form av ljud och bild. God kvalitet gör hela mötet roligare, mer professionellt oavsett vilken typ av möte det är!
Runt om i världen idag, även i Sverige, arrangeras små och stora möten/träffar där spel står på agendan. När deltagare ska delta i onlinespel, till exempel Maria Casino Live Blackjack, eller testa spelkonsoler och nya spel är det oerhört viktigt att tekniken fungerar, att ingenting stannar av. Oavsett i Stockholm, Jönköping, Los Angeles, Köln eller en mindre ort behöver allting fungera! Säkerställ tekniken genom att anlita en teknikleverantör.
Att mötas live är fortfarande mycket populärt och skapar en nära gemenskap med kollegor man kanske inte ser varje dag. Men det är mer miljövänligt och ekonomiskt att mötas på distans varför många väljer att ha livemöten endast en gång per år och i övrigt låter alla sitta på sitt eget kontor för vecko- och månadsavstämningen. Att alla deltagare ska resa till en och samma plats kostar både tid och pengar, oavsett distans.
På scen
Tänk er en större konferens, kanske en bolagsstämma med flera hundra personer eller ett seminarium på en läkarkongress med flera tusen i publiken. Ni tänker att mikrofoner behövs men vilken typ av mikrofoner? Räcker det med en trådlös mikrofon, en mygga på kavajslaget eller ett headset? Hur stänger man av ljudet, och hur vet man att ljudet som kommer ut är tillräckligt högt och inte för högt? Återigen, ta in en tekniker som hjälper er. Med många års erfarenhet kan de rekommendera rätt mikrofoner och de kan under hela mötet sitta i ett teknikbås i lokalen för att justera ljudet under mötets gång. Ingen på scen gör bort sig genom, ingen värdinna måste springa ihjäl sig för att låta publiken komma till tals och ställa frågor. Proffsigt! Dessutom är belysningen på scenen behaglig, inget ljus gör blusen genomskinlig eller lyser i ögonen på talaren.
Att äga eller hyra
Att köpa in all teknik, att äga den själv, kan bli dyrt. Kanske behöver företaget inte samma typ av teknik för alla möten eller för hela året och då är det mycket smidigare att hyra tekniklösningar. Ny teknik idag är gammal redan om ett år, så fort går utvecklingen framåt. Såväl tekniken som tekniker går att hyra och företagen hjälper gärna till att ta fram den perfekta tekniklösningen för att sedan installera och montera den, sköta om den under ert event/möte och sedan ta ned den utan att det stör. Hyr ljudanläggningar, projektor, tv, video, ljus och allt annat ni behöver!
Våga ställa krav
De allra flesta konferensanläggningar, oavsett om de är belägna i stan eller utanför, har idag fullgod teknik. De har erfarna tekniker och teknikföretag som de samarbetar med och de vet vad som fungerar i sina egna hus. Våga fråga. Våga framföra önskemål och krav. Allt går att lösa. Men det är klart, ska företaget hålla en konferens för deltagare över hela världen där alla ska sitta uppkopplade och det är mängder av data som ska förmedlas, så kan det bli lite komplicerat om man befinner sig mitt ute i skogen och det blåser storm. Men lösningar finns alltid!